woensdag 18 april 2012

Dolce far niente!

(Italië juli 2007, zelfgemaakte foto)

Gisteravond was manlief op pad.
Ik besloot mezelf lekker op de bank te nestelen. Dekentje, hapje, drankje én de fiilm: Eat, Pray, Love!
De film gaat over Liz, die haar veilige leventje in New York opgeeft om te gaan reizen naar Italië, India en Bali met als doel: zichzelf vinden.

Ik genoot enorm van de beelden van Italië (toen manlief en ik 4 maanden samen waren, maakte we een reis door Italië..brings back sweet memories :-))

Toen Liz aan een echte Italiaan vertelde dat ze zich schuldig voelde omdat zij al 2 weken in Italië was en nog niets zinnigs gedaan had, zei hij:

"Dolce far niente"

Wat betekent: heerlijk even niets doen.
Hij merkte op dat westerlingen altijd maar rust en ontspanning willen "verdienen". We moeten eerst een week hard werken en dan "verdienen" we rust en ontspanning in het weekend. Maar Italianen leven óm te genieten! ze hebben er zelfs een uitspraak voor! :-)

Dit was herkenbaar! Ik zit nu veel thuis door lichamelijke klachen (momenteel door een slijmbeursontsteking in mn schouder) en ik vind het nu heel moeilijk om te genieten van het stil zitten. Ik heb het gevoel dat ik het niet verdien. Want ik heb niet eerst hard gewerkt, ik heb niet eerst een grote schoonmaak gehouden in huis, ik heb niet eerst iets gemaakt voor een ander, ik zit gewoon stil omdat dit moet. En ik verdien het niet om daar van te genieten. Maar waarom eigenlijk niet? Waarom moet ik het verdienen? Ik heb het hier laatst ook met een vriendin over gehad, en ik schijn niet de enige te zijn met dit gevoel

 Maar ik ga het anders doen. De situatie is nu niet anders en ik ga genieten van de rust, van het eventjes niets hoeven....gewoon omdat het kan :-)

Dolce far niente!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten